helgmiddag - salamifylld fläskfilé

image123
image124

Recept till 4 portioner:
1 fläskfilé, 500-600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör
50 g salami i tunna skivor
6-7 st marinerade, soltorkade tomater
2 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré

Sätt ugnen på 225°. Salta och peppra köttet. Bryn filén i smör i en het stekpanna. Skär djupa skåror i köttet med ca 1 cm mellanrum. Lägg en vikt salamiskiva och en bit tomat i varje skåra. Lägg köttet i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde och tomatpuré och häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 20 min.

Detta är ett recept som jag har hittat på arlas hemsida. Det är fantastiskt gott. I receptet står det att man ska servera med pasta men jag har lagat denna rätt med potatisgratäng och tycker det var kanon. Jag tror även mycket på lyftpotatis.
Man behöver ingen extra sås eftersom grädden drar åt sig smak av tomaterna - mmm!!!

Tips!
Något som jag ska prova själv, byt ut tomaterna mot skivor av grönmögelost!!
Man måste inte ha vispgrädde, Jag hade matlagningsgrädde (15%) och det var hur bra som helst

Omdöme:
Detta är enligt mig en middagsrätt som man absolut kan bjuda din käresta eller vännerna på. När jag fyllde sista fick familjen, farmor och faster smaka på detta och de gillade det.

Betyg: 4/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0