Barcelona

Lördag 9 juni
Kl 03:30 ringer klockan och det är dags att åka till Skavstas flygplats för vidare mot Barcelona. Flyget gick 07:05 och det var en helt ok flygtur, jag fick inga problem med öronen, puh! Vi kommer fram till hotellet ca kl 12 och ser att vi har fått två tvårumslägenheter där vi enkelt hade fått plats alla fem i en. De tjänar verkligen pengar på turister =(
Men det var kanon med kök och mycket plats. Balkongen var dock ganska liten.
Vi gick ut på en gång och käkade lunch. På denna restaurang fanns ingen meny på engelska så det var bara att gissa. Samis mamma och pappa fick grillad bläckfisk och jag fick en läskig korv, men den var god. Sen gick vi vidare mot den första sevärdheten och kanske den största i Barcelona.
  Sagrada Familia:
Antoni Gaudis praktverk som började byggas under 1882 och beräknas vara klart 2030. Snacka om projekt.
Lördagen var ganska lugn eftersom vi var lite slitna efter flygtur och lite sömn. Vi gick runt lite längs shoppinggatan Passeig de Gracia och sen blev det tapas på kvällen.


Söndag 10 juni:
Direkt efter frukost tog vi tunnelbanan till Place de Catalunya som är stadens centrum. Från catalunya löper den berömda gatan La Rambla ända ner till havet.

Längs La rambla finns restauranger, snubbar som försöker lura av turister deras pengar genom hasardspel och djurförsäljning, det var så synd om de. När gatan var slut var vi alltså nere vid havet och där passar det ganska bra att åka båt så vi tog en 1,5 timmes båttur på medelhavet med båt. Det var trevligt men det blåste tyvärr ganska mycket =(
  
Lunch intogs på El fresco som bestod av buffé. Mycket mat blev det!!
Vi hamnen finns europas största akvarium och dit gick vi såklart. Härifrån har jag inte så många bider då man inte fick ta med blixt därinne. Jag har alla fiskar och hajar på film.
  I foajén fick man i alla fall använda blixten.
Mätta på fiskar gicjkvi tillbaka till Catalunya genom gamla stan och in i Catedral de barcelona. Den var himla mäktig men som på typ alla byggnadsverk fanns det bara lyftkranar runt om så det blev inga bra bilder alls.
Slutet på denna dag bestod av ost & kex och Plump på hotellet.

Måndag 11 juni:
Måndag var det dags att kolla in ytterligare monument av snubben Gaudi. Vi tog oss till Parc Guell som kändes som ett stort område med pepparkakshus och mycket försäljare. Det fanns även en riktigt bra utsiktsplats också.
   
 Den berömda salamandeln som gick att köpa i miniformat över hela stan.
Efter Parc Guell tog vi linbanan upp till stadens utsiktsplats nummer 1 enligt guideboken: Tibidabu.
Här uppe på kullen fanns karuseller och en mäktig kyrka (dock mäktigare utanpå än inuti)
 Tibidabo taget från Parc Guell.
 Kyrkan där uppe
Lite siesta blev det ett par timmar innan vi tog tunnelbanan ner till strandpromenaden för att äta middag. I guideboken stod det att man skulle äta på en restaurang som hette Agua. Men det var så enormt mycket folk, måste ha vart nån slags tillställning, så istället hamnade vi på en riktig fiskrestaurang lite längre upp från strandpromenaden. Här beställde vi skaldjursstallrik för 3 personer och en Paella för 2. Jesus vad mat vi fick. På denn bild ser man tyvärr inte hur stor den var men jag kan ju säga ungefärliga måtten: 50*30*25 ( längd,bredd och höjd!!) Jag ska visa att trots sin enormhet blev nästan all mat uppäten ( vi tjejer åt 1 tredjedel och sami och hans pappa delade på de andra 2)
   
Och nej, jag tyckte inte att det var så vidare gott det där, men det var i alla fall väldigt mäktigt.

Tisdag 12 juni:
Denna dag startade med lite sportinfluenser. Vi tog tunnelbanan till FC Barcelonas hemmaarena Camp Nou. Tyvärr var det ju inte en fotbollsmatch vi fick se men vi var inne på stadion i alla fall. Den var ganska stor faktisk, och jag som tycker att Globen är stor. Denna rymmer 120000 sittplatser ( Globen 12000)
    
Vi fck för 11? se Arenan, Pressrummet, bortalagets omklädningsrum och ett museum som är tillägnad klubben. I deras stora souvenirshop köpte jag veckans första souvenir, en rödvinsflaska somm det står FC Barcelona på och klubbmärket, Coolt!!
På plast nummer 4 i guideboken kom sen dagens andra stora sevärdhet: Parc de la Ciatudella. Egentligen inte så speciellt, var mest gräsmattor och mycket folk. Jag köpte veckans dyraste glass: 3?. Och då var det ingen lyxglass med fem kulor och chokladsås utan en från Nestlé som var lika stor som en Magnum.
 
 Barcelonas Arc de Triumf som pryder ingången till parken.

La pedrera ligger på sjätte plats över sevärdheter i guideboken och det var hit vi begav oss efter parken. La pedrera är också gjort av Gaudi och är en paradvåning som nu har gjorts om till museum.
 Utsidan av La pedrera
Inne är det som sagt ett museum där de visar själva vånigen där jag tror att bara rika familjer har bott, det var inte det mest intressanta kanske, kul och se ändå hur de bodde. Men själva grejen var taket med Gaudis olika gubbar:
  
Även denna kväll avslutades på hotellet med kort och hemmagjord Tapas som jag och Katja fixade:


Onsdag 13 juni:
Veckans första och enda dag på stranden. Barcelon har ingen riktig strand utan de har bara lagt dit den, men det dög åt oss. Jag badade nästan, doppade mig iaf till halsen. Sen tog alla massage utom Sami, det var ganska farligt då hon använde olja så mina ben brann nästan upp + att det blåste himla mycket så man kände inte att man blev bränd. På kvällen fick jag sen behandla de med lite yoghurt.
 Mina ben insmetade med yoghurt, det funka faktiskt, jag kan varmt rekomendera detta!!
På kvällen var vi ute och käkade och sami och hans pappa fick äntligen dricka Grande Serveza, 1 liters buteljer. och jag gjorde en repris från förra årets semester som jag har blivit såå mobbad över av syster.
   Samis Frutti di mare

Torsdag 14 juni:
På torsdagen åkte vi till Os-byn och stadion som användes under OS i Barcelona 1992.
  Där elden brann.
Nedanför OS-arenorna fanns en bilmässa med 2008 års bilar. Sami var lite lessen för att vi inte gick in där, men vem vill kolla på bilar på semestern ??
På vägen tillbaka till hoellet kollade vi in Saluhallen vid La Rambla. Det är så trevligt med saluhallar. Jag köpte lite presenter till mamma och pappa där och tittade på läskiga fiskar och provade konstiga frukter.

Fredag 15 juni:
Semesterns sista dag spenderades killar och tjejer för sig. Killarna ville så gärna gå på bilmässa så de bagav sig dit, och gissa vad vi girls gjorde - såklart shopping!! Nu jar jag kläder för hela sommaren. Kanon!!
Sen sågs vi igen när det var dags för lunch och vi sprang runt riktigt länge för att hitta den perfekta restaurangen =)
Sista kvällen avslutades nere vid hamnen där vi åt pizza, inte spanskt alltså!!

Då var en vecka slut, himla fort gick det och trevligt var det. Så nu är det bara att börja spara igen till nästa semetser.
Tack svärmor för att jag fick följa med!!

Kommentarer
Postat av: Marion Eleonora

Härlig semester ni verkar ha haft! Barcelona verkar nice! Ledsen att jag inte kom igår, men är verkligen helt pank. Var ni ut eller+

2007-06-17 @ 18:06:09
URL: http://www.marioneleonora.blogspot.com
Postat av: Sami

Måste bara tillägga att den som vann alla kortspelen var JAG!! Inte en enda förlust! Föstår att resterande tyckte det var jobbigt att förlora hela tiden men men...

2007-06-17 @ 18:22:44
Postat av: fia.

hej tjejen! låter som ni haft det underbart, kul med en riktigt turist semester, med massa sevärdeheter o så. :) vad händer annars i sommar? kraaam.

2007-06-19 @ 18:29:43
URL: http://sandstedt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0