ett bröllop

Japp. Nu ska jag äntligen berätta om det trevliga bröllop vi var på i lördags. En kusin till mig träffade för några år sedan en syriansk tjej och nu bestämt sig för att gifta sig med henne. Bra tycker jag!!
Hela bröllopet var ovanligt om man jämför med de jag vart på innan (ok bara två men i alla fall).
17:50 var det samling hemma hos brudens föräldrar i en liten lägenhet i Örebro. Som jag förstod det hela så var det meningen att vår släkt skulle vara där för att på nåt sätt visa att hon tillhör oss nu. Vi dansade lite och tog kort.
image217 
Moster och bruden (nähe?)
image218 
En av familjerna från vår släkt
image219 
Och den andra
Enligt tradition är det den äldsta ogifta brodern som för bruden till brudgummen. Om det inte finns någon så är det fadern. Bruden hade i dett fall en bror så han fick först ta henne till Limousinen som skulle köra till kyrkan. I den skulle även brudgummens mor och far åka med.
Innan de hoppade in i limmon kastades ett glas i backen. Antar att det måste ha något med god lycka att göra. Mor min, med den humorn hon har säger: "va synd och ha sönder glas". En kvinna från syrianska släkten kollar förskräckt på henne =)
image220
När vi kom fram till kyrkan stod vi ett tag och väntade på bruden. Såklart hann vi ta några bilder....
 Brudgummens bror med familj
 Brudgummen himself!
Vigseln började i kyrkan 18:30. Den var fin. Helt i vitt och stora fönster med mycket färger på. Prästen hade rosa på sin kåpa. Det var vackert. Jag vet inte vad det var för språk prästen talade på men jag förstod inte mycket. Det var roligt när han skulle säga allt på svenska också när han inte var helt haj på det språket =)

image227
image228
image229
Efter vigseln åkte vi till festlokalen som hette Globen. Stort var det. På borden stod det framdukat med olika sorters plockmat:

Vid 21 dök äntligen brudparet upp till sin fest. Då skulle alla ställa sig på två led där de kunde gå igenom. Så klappade alla händer och viftade med tygbitar. Paret gick sakta och i princip dansade in i lokalen. Vem som helst fick sen flyga på de och dansa också.
image230
image231
När de sedan anlänt och hunnit smaka på förrätten var det dags att dansa igen. Först dansade de vår motsvarighet till bröllopsdansen sen var det ringdans som gällde. Det var roligt. Jag försökte dansa så mycket jag orkade och det var faktiskt så svåra steg. Kul kul. Lite svenska klassiker spelades också under kvällen =)
Varmrätten var kanon. Tre grillspett (kyckling, gris och grönsaker), bulgur och Tzatsiki!!!
image232
Kvällen gick mycket snabbt. Det hölls lite tal. Brudgummens killgäng sjöng Nothing else matters a capella. Det var fint tyckte jag. Brudens tjejer höll också tal och vår släkt lekte en lek med dem.
Spriten dukades fram och vi drack både en och två redbull-vodka=) Vi dansade i massor och tog bara paus när de tog fram chokladfontänen!!
image233
00:30 fick vi äntligen äta tårta. Vilken procedur. Först tändes typ tomtebloss. Sen skulle brudparet skära i varje tårta. Sen skåla i champagne och dela med sina föräldrar sen fick vissa utvalda smaka också (jag fick smaka, fasen vilken god champagne det var) Så tar de bort tårtan och alla fick sätta sig vid sina platser och vänta på att bli serverad en bit.
image234
Sen dansade vi hela natten tills de stängde igen locket på den bärbara datorn prick klockan 03:00!!
Det som är så roligt med dessa bröllop jämfört med våra svenska är att brudparet lämnar festen sist av alla. Så ska jag också ha på mitt bröllop. Det är ju fest för mig - och sami såklart. Varför lämna sin egen fest???

Här är några övriga bilder som vi tog under kvällen:







Tack så mycket för en trevlig fest. Denna kväll kommer jag aldrig att glömma!!


Kommentarer
Postat av: Marion Eleonora

Åh, det där låter ju skitkul ju! Din klänning måste jag få kika närmare på sen. Den ser underbart fin ut.

2007-08-29 @ 18:14:34
URL: http://www.marioneleonora.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0