premiär för ny kategori - igen

Jo, jag sa ju att jag också skulle skriva om resor. Resor är ju ett av mina två glädjeämnen här i livet tillsammans med mat. Gärna ska det vara på samma gång. Resor där man får äta gott eller som det heter på ett finare språk - kulinariska resor.
Sommaren 2006 tågluffade jag och min snygging runt i några av Europas länder. Jag ska försöka berätta så mycket jag kan om varje land vi var i om vad man ska tänka på, bra tips och vad man bör undvika och lite annat smaskigt. Jag kommer också att lägga upp mycket bilder. Med detta hoppas jag att någon som läser min blogg kommer att vilja åka till ett visst ställe efter detta läsande.
De flesta som läser denna blogg (just nu) tror jag vet det mesta om vår resa så jag ska inte gå in så mycket djupare på den nu - bara en enkel sammanfattning. Snart kommer, som sagt mer detaljerat från varje land.

Sammanfattning: ( under våra 4 veckor var vi med om följande)
- Ca 85 timmar på tåg (ungefär 3,5 dygn)
Varav den längsta tågresan utan stopp varade 7tim och 45 min mellan Bern och Bryssel och det längsta med stopp var mellan Amsterdam och Köpenhamn på ca 11,5 timmar.

- Vi har besökt 17 städer och 9 länder

- Vi har endast växlat pengar 1 gång (till dansk krona)
JA till euron

- Inte behövt flyttat klokan en enda gång

- Kommit fram till att man måste vara trög som inte tar med sig en bok hemifrån som man kan sitta och läsa på tåget.

- Spenderat över 400:- på glass

- Försökt med fyra olika slags språk (tyska,franska,engelska och italienska)

- Skickat 46 stycken vykort

- Ätit pasta 14 gånger (Pernilla 13 gånger)

- Tagit ca 650 foton

- Använt följande färdmedel: Tåg, buss, bil (taxi), Gondol, Båt, Cykel, Spårvagn och Linbana.

- Tvättat kläder i maskin 2 gånger

- Kommit fram till att det är bara i Italien man betalar för att få använda restaurangens kniv och gaffel

- På tåget mellan Bern och Bryssel suttit bredvid en söt dam som såg ut som ET.

- Besökt ett enda museum, sexmuseum i Amsterdam

- Inte kommit till ett enda obokat hotell eller vandrarhem

- Druckit vin många gånger eftersom vatten kostade mer än cola och cola kostade ofta mer än vin

- Endast fått vänta på 2 tåg. Varav det ena var från Västerås! till Malmö

- Svenska tågtarfiken fungerar nog sämst i hela Europa

Att tågluffa är roligt. Man går inte mista om vacker natur som man gör när man flyger. Ok att de tar lite längre tid, därför måste man vara ute många veckor.

Några tips inför resan:
Tågbiljetten kostade oss 3710 sek ( De kan ha höjt nu) Detta är bara ett grundpris. På många tåg är det obligatoriskt att boka platsbiljett. Så räkna med minsta 500-600 sek extra för bokade tågplatser.
* Boka vandrarhem, hotell eller hur du föredrar att bo hemma i Sverige. I alla fall på de två första ställena ( om du nu har bestämt dig vart du ska resa) Bra hemsidor är hostelworld eller hostel.se
* Satsa pengar på en bättre ryggsäck. Det är helt värdelöst att behöva vara tjurig över en obekväm ryggsäck i flera veckor. Vi köpte våra på Stadium på rean.
* Tänk på att det är INTE billigt i Europa. Det kostar lika mycket som hemma. Nästan varje gång vi åt ute fick vi betala 100 sek för mat,dryck och serviceavgifter (främst i Italien)
* Läs på så mycket som möjligt hemma om platser man planerat att besöka. Eftersom man ofta inte stannar så länge på varje ställer är det inte roligt att slösa tid på att springa runt och leta efter saker.
* Vi hade ett litet hum innan om vilka länder vi skulle besöka. Det var ganska bra. Risken finns annars att man "slösar" tid. Dock blev rutten lite ändrad. Spanien var planerad men hanns inte med.
* Ha inte bråttom - det är ju semester!!!
Trevlig resa!!

Några bra länkar vad gäller tågluffning:
Backpacking.se

6-7 st marinerade, soltorkade tomater
2 dl vispgrädde
2 msk tomatpuré

Sätt ugnen på 225°. Salta och peppra köttet. Bryn filén i smör i en het stekpanna. Skär djupa skåror i köttet med ca 1 cm mellanrum. Lägg en vikt salamiskiva och en bit tomat i varje skåra. Lägg köttet i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde och tomatpuré och häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 20 min.

Detta är ett recept som jag har hittat på arlas hemsida. Det är fantastiskt gott. I receptet står det att man ska servera med pasta men jag har lagat denna rätt med potatisgratäng och tycker det var kanon. Jag tror även mycket på lyftpotatis.
Man behöver ingen extra sås eftersom grädden drar åt sig smak av tomaterna - mmm!!!

Tips!
Något som jag ska prova själv, byt ut tomaterna mot skivor av grönmögelost!!
Man måste inte ha vispgrädde, Jag hade matlagningsgrädde (15%) och det var hur bra som helst

Omdöme:
Detta är enligt mig en middagsrätt som man absolut kan bjuda din käresta eller vännerna på. När jag fyllde sista fick familjen, farmor och faster smaka på detta och de gillade det.

Betyg: 4/5

skor

fantastiska skor

svårt o komma ihåg dina vänners födelsedagar?

Kolla in denna sida och du kommer aldrig att glömma igen!!

Mojo

Här kommer mitt första recept. Och vad passar inte bättre en Mojo. En röd paprikasås som de äter på Gran canaria. Jag och Katja var där hösten 2004 och åt massor med Mojo. De ska helst ätas på vanlig kokt potatis med mycket salt på men passa även utmärkt till ex. grillat kött.

Recept:

1 tsk flytande honung

1 dl olivolja

salt

Klyv paprikorna. Lägg de med snittytan ned på en plåt. Rosta de högt upp i ugnen på 250 grader tills de får brända prickar - ca 20 minuter. Låt de sen svalna och dra bort skalet.

Mixa med vitlök, bröd, vinäger och honung till en slät blandning.

Mixa i lite olja i taget så att det inte skär sig. Smaka av med salt.

hetast just nu

Gröna oliver från Willys
Jag har länge letat efter Gröna oliver som är himmelskt goda och inte kostar för mycket. Denna stora burk rymmer 580 g goda oliver och kostar 23:90 - som hittat!!

Premiär för min nya kategori

Jag sa ju att min blogg skulle handla om mat och resor. Jag vill inte att den 'bara' ska handla om det utan lite annat så jag har valt att göra två stycken kategorier varav denna är en av de.
På denna sida kommer jag att lägga upp mattips på saker som jag själv har provat, som jag inte har provat och som jag vill prova enormt mycket bara jag får ett större kök!!
Jag gör inte detta för att jag på nåt sätt tycker att jag är bra på detta utan för att jag är ganska intresserad och vill bli mycket bättre!! Ganska mycket vuxenpoäng kanske det är men det struntar jag i, jag vill bara sticka ut lite med en liiiite annorlunda blogg.
Välkommen att hugga in på mina goda mattips och andra goda tips!!!

hej vad det går

Nu har redan 2,5 vecka passerat på sommarlovet. Jag har kommit på att jag ska nog plugga resten av mitt liv. Jag är trött varje dag!!
Innan lovet hade jag en lista på saker som jag skulle göra så fort det blev sommarlov men än så länge har jag inte hunnit med något av det, inte ens börjat.
 - Sätta ihop minst 2 nya boxpass
 - Städa förrådet
 - Sätta in kort i album
Får nog ta tag i det snart. Men första ska jag sälja klart mina grejer på Tradera, det är skoj. Jag är såld!!

Midsommar har passerat. Vi spenderade den hos Marion i glada vänners lag med massor av god mat. Grillspett, jordgubbar o glass och lite chips på det. Fasen bara att det var så trist väder. Den enda utomhusaktiviteten blev en omgång Kubb. Det är inte roligt har jag kommit fram till.
Några bilder blev det iaf.
 Herrarna grillar
Den fantastiska kransen som Tessan gjorde åt mig
 Jag och Sandra under kubben
 Mary som tallat på mig med sin maränghand

Jag har så mycket jag skulle vilja berätta men jag vet inte när jag ska hinna det. Jag har en liten film som jag vill dela med mig av som gjorde iaf mig väldigt rörd.
Paul Potts sjunger Opera i 'Britain's got talent'

En annan sak som jag funderat på är att jag vill att min blogg ska handla om något speciellt. Det finns så många bloggar som handlar om typ mode, miljö o inredning. Jag har bestämt att min blogg ska handla om det två stora glädjeämnena i livet - Mat och Resor. Mer om detta kommer i nästa inlägg som görs så fort jag får tid.

yes

Jag fick G på tentan vilket betyder att det är sommarlov på riktigt och jag är himla glad!

Barcelona

Lördag 9 juni
Kl 03:30 ringer klockan och det är dags att åka till Skavstas flygplats för vidare mot Barcelona. Flyget gick 07:05 och det var en helt ok flygtur, jag fick inga problem med öronen, puh! Vi kommer fram till hotellet ca kl 12 och ser att vi har fått två tvårumslägenheter där vi enkelt hade fått plats alla fem i en. De tjänar verkligen pengar på turister =(
Men det var kanon med kök och mycket plats. Balkongen var dock ganska liten.
Vi gick ut på en gång och käkade lunch. På denna restaurang fanns ingen meny på engelska så det var bara att gissa. Samis mamma och pappa fick grillad bläckfisk och jag fick en läskig korv, men den var god. Sen gick vi vidare mot den första sevärdheten och kanske den största i Barcelona.
  Sagrada Familia:
Antoni Gaudis praktverk som började byggas under 1882 och beräknas vara klart 2030. Snacka om projekt.
Lördagen var ganska lugn eftersom vi var lite slitna efter flygtur och lite sömn. Vi gick runt lite längs shoppinggatan Passeig de Gracia och sen blev det tapas på kvällen.

Söndag 10 juni:
Direkt efter frukost tog vi tunnelbanan till Place de Catalunya som är stadens centrum. Från catalunya löper den berömda gatan La Rambla ända ner till havet.

Längs La rambla finns restauranger, snubbar som försöker lura av turister deras pengar genom hasardspel och djurförsäljning, det var så synd om de. När gatan var slut var vi alltså nere vid havet och där passar det ganska bra att åka båt så vi tog en 1,5 timmes båttur på medelhavet med båt. Det var trevligt men det blåste tyvärr ganska mycket =(

Lunch intogs på El fresco som bestod av buffé. Mycket mat blev det!!
Vi hamnen finns europas största akvarium och dit gick vi såklart. Härifrån har jag inte så många bider då man inte fick ta med blixt därinne. Jag har alla fiskar och hajar på film.
  I foajén fick man i alla fall använda blixten.
Mätta på fiskar gicjkvi tillbaka till Catalunya genom gamla stan och in i Catedral de barcelona. Den var himla mäktig men som på typ alla byggnadsverk fanns det bara lyftkranar runt om så det blev inga bra bilder alls.
Slutet på denna dag bestod av ost & kex och Plump på hotellet.

Måndag 11 juni:
Måndag var det dags att kolla in ytterligare monument av snubben Gaudi. Vi tog oss till Parc Guell som kändes som ett stort område med pepparkakshus och mycket försäljare. Det fanns även en riktigt bra utsiktsplats också.

Den berömda salamandeln som gick att köpa i miniformat över hela stan.
Efter Parc Guell tog vi linbanan upp till stadens utsiktsplats nummer 1 enligt guideboken: Tibidabu.
Här uppe på kullen fanns karuseller och en mäktig kyrka (dock mäktigare utanpå än inuti)
 Tibidabo taget från Parc Guell.
 Kyrkan där uppe
Lite siesta blev det ett par timmar innan vi tog tunnelbanan ner till strandpromenaden för att äta middag. I guideboken stod det att man skulle äta på en restaurang som hette Agua. Men det var så enormt mycket folk, måste ha vart nån slags tillställning, så istället hamnade vi på en riktig fiskrestaurang lite längre upp från strandpromenaden. Här beställde vi skaldjursstallrik för 3 personer och en Paella för 2. Jesus vad mat vi fick. På denn bild ser man tyvärr inte hur stor den var men jag kan ju säga ungefärliga måtten: 50*30*25 ( längd,bredd och höjd!!) Jag ska visa att trots sin enormhet blev nästan all mat uppäten ( vi tjejer åt 1 tredjedel och sami och hans pappa delade på de andra 2)

Och nej, jag tyckte inte att det var så vidare gott det där, men det var i alla fall väldigt mäktigt.

Tisdag 12 juni:
Denna dag startade med lite sportinfluenser. Vi tog tunnelbanan till FC Barcelonas hemmaarena Camp Nou. Tyvärr var det ju inte en fotbollsmatch vi fick se men vi var inne på stadion i alla fall. Den var ganska stor faktisk, och jag som tycker att Globen är stor. Denna rymmer 120000 sittplatser ( Globen 12000)

Vi fck för 11? se Arenan, Pressrummet, bortalagets omklädningsrum och ett museum som är tillägnad klubben. I deras stora souvenirshop köpte jag veckans första souvenir, en rödvinsflaska somm det står FC Barcelona på och klubbmärket, Coolt!!
På plast nummer 4 i guideboken kom sen dagens andra stora sevärdhet: Parc de la Ciatudella. Egentligen inte så speciellt, var mest gräsmattor och mycket folk. Jag köpte veckans dyraste glass: 3?. Och då var det ingen lyxglass med fem kulor och chokladsås utan en från Nestlé som var lika stor som en Magnum.

Barcelonas Arc de Triumf som pryder ingången till parken.

La pedrera ligger på sjätte plats över sevärdheter i guideboken och det var hit vi begav oss efter parken. La pedrera är också gjort av Gaudi och är en paradvåning som nu har gjorts om till museum.
 Utsidan av La pedrera
Inne är det som sagt ett museum där de visar själva vånigen där jag tror att bara rika familjer har bott, det var inte det mest intressanta kanske, kul och se ändå hur de bodde. Men själva grejen var taket med Gaudis olika gubbar:

Även denna kväll avslutades på hotellet med kort och hemmagjord Tapas som jag och Katja fixade:

Onsdag 13 juni:
Veckans första och enda dag på stranden. Barcelon har ingen riktig strand utan de har bara lagt dit den, men det dög åt oss. Jag badade nästan, doppade mig iaf till halsen. Sen tog alla massage utom Sami, det var ganska farligt då hon använde olja så mina ben brann nästan upp + att det blåste himla mycket så man kände inte att man blev bränd. På kvällen fick jag sen behandla de med lite yoghurt.
 Mina ben insmetade med yoghurt, det funka faktiskt, jag kan varmt rekomendera detta!!
På kvällen var vi ute och käkade och sami och hans pappa fick äntligen dricka Grande Serveza, 1 liters buteljer. och jag gjorde en repris från förra årets semester som jag har blivit såå mobbad över av syster.
   Samis Frutti di mare

Torsdag 14 juni:
På torsdagen åkte vi till Os-byn och stadion som användes under OS i Barcelona 1992.
  Där elden brann.
Nedanför OS-arenorna fanns en bilmässa med 2008 års bilar. Sami var lite lessen för att vi inte gick in där, men vem vill kolla på bilar på semestern ??
På vägen tillbaka till hoellet kollade vi in Saluhallen vid La Rambla. Det är så trevligt med saluhallar. Jag köpte lite presenter till mamma och pappa där och tittade på läskiga fiskar och provade konstiga frukter.

Fredag 15 juni:
Semesterns sista dag spenderades killar och tjejer för sig. Killarna ville så gärna gå på bilmässa så de bagav sig dit, och gissa vad vi girls gjorde - såklart shopping!! Nu jar jag kläder för hela sommaren. Kanon!!
Sen sågs vi igen när det var dags för lunch och vi sprang runt riktigt länge för att hitta den perfekta restaurangen =)
Sista kvällen avslutades nere vid hamnen där vi åt pizza, inte spanskt alltså!!

Då var en vecka slut, himla fort gick det och trevligt var det. Så nu är det bara att börja spara igen till nästa semetser.
Tack svärmor för att jag fick följa med!!

Jag har sagt det förr...

....och jag säger det igen - Det finns ingen bättre skola än Ullvigymnasiet i Köping att ta studenten på!!
Fredagen den 8 juni tar min kusin Fanny studenten. Vädret var kanon och vår lilla släkt på pappas sida stod nedanför balkongen och väntade. Lyran spelade och allt var kanon =)

Så här ser det ut i Köping för er som inte visste. Vi har alltså en balkong som vi springer ut på och det är verkligen kanon för då kan alla föräldrar se sina barn. Sen går man ner klassvis längs en trappa och ut till folkvimlet och föräldrarna.
 Fanny  Hela familjen Pettersson och Farmor
Sen åkte de traktor och skrek halsarna av sig och vi andra käkade glass i solen.
Middag i trädgården blev det sen... mmm
  Måste ju visa en bild på maten.
Sen var det dags för paketöppning. Något som Fanny älskar. Jag har aldrig sett någon förr som blir så himla glad för presenter!! Av oss fick hon en salladsskål från höganäs och sen vinäger och oljaflaskor till.
En mobiltelefon av sin kille och pengar och smycken som man brukar få när man tar studenten...

Tack Fanny för en härlig dag och lycka till i framtiden!!

life goes on

Nu kan livet äntligen gå vidare efter ett antal veckor i koma!! tentan gick sådär, jag kommer bli himla besviken om jag inte klarar det då jag offrat mitt liv för ett tag. men skit i det. Nu är det SOMMARLOV och inatt åker vi till barcelona, wieee!!!

Igår hade vi avslutning med klassen, eller vi var ett par stycken iaf. trevbvligt som tusan. Först Djäkneberget, sen Billan och sist BMB. Styrdans är det på torsdagar, haha. bara jag och Macki gick in. Där träffade vi en högt uppsatt chef på ABB ( enligt honom själv). Thai som bodde i New york. Han var fashinerad av språk och ville att Macki skulle lära honom spanska för 500:- timmen =)

Nu ska jag snart dra till Ullvigymnasiet. Kusinen tar studenten. Återkommer ikväll om hur det gick.