VM-fest i Berlin

Nu ska jag berätta allt jag vet om Berlin. Tyvärr är det inte så mycket då vi var där enbart över dan. Den 8 juli 2006 startade vår tågluffning i Europa och vad passade då bättre än att ta sig till Berlin och kika på fotbollsfinalen. Vi hade inte fått tag på några biljetter till stadion utan vi  trängdes med ca 300 000 andra människor i staden.
Finalen visades på en gata som heter 17 juni. Det var egentligen två gator som korsade varandra och sen var det en gigantisk park runtom.
Vid 11 började folk vallfärda mot parken och vi tyckte det var lite skumt eftersom matchen inte började förrän kl 20. Men vi hängde på. Det alla ville se var tyska landslaget som tog emot sin bronsmedalj. De kom ut från denna gigantiska fotboll.
image125

Det fanns massor med TV-monitorer och dessa var stora ca 10*4 meter och det kanske var totalt 7 sådana. Vi lyckades hitta kanonplatser inför själva matchen med bord. Jag anser själv att jag inte behöver berätta så mycket om matchen för alla vet nog hur det gick - Forza Italia!
Några bilder på hur härlig stämning det var där.

Anledningen till att vi inte stannade längre i Berlin var för att det fanns inga vandrarhem eller hotell kvar så vi tog tåget 02.21 vidare mot Munchen. Det var synd för uppfattningen vi fick av Berlin var att det är en trevlig stad med ganska mycket att se. Jag ska lägga upp några sevärdheter som jag tycker att man bör kolla in.
1,  Tv masten Hemsida
I denna kan man åka upp och man har en fantastisk utsikt över stan. Värt ett besök om man gillar utsiktsplatser

2,  Berlinmuren
Det är svårt att förstå att en så pass låg mur har kunnat dela ett helt land i två delar. Idag finns det enbart delar av muren kvar och vid ett av ställena har de gjort ett museum.

3,  Checkpoint Charlie
Korsning som har mycket historia bakom sig. Här finns ett museum som berättar murens historia. Det finns originalbilder och inspelningar kvar.

Om vi hade vart här fler dagar hade jag självklart kunnat berätta mer om denna stad.
Här är i alla fall några bra hemsidor man bör kolla in innan man åker dit.
http://www.berlin.de/
Allmän info om Tyskland

Ett litet musiktips också: Sportfreunde Stiller - 54, 74, 90 2006
Detta var tysklands officiella VM-låt. Om man lyssnar på den är det inte så mycket men om man hör när flera 100000 personer sjunger samtidigt är det ganska mäktigt.

Trevlig resa!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0