det där med traditioner

Oj då, jag har inte uppdaterat på ett jävla bra tag. Det har vart himla mycket faktiskt. Jag har vart på min första praktik, första fem veckor på ett äldreboende i fagersta och sen fem veckor på Lungavdelningen på Centrallasarettet i Västerås. Där har jag två veckor kvar efter jullovet. Jag har lärt mig många nya saker på min praktik som till exempel ta venprov, blodprov, ge injektioner, dela mediciner mm. De sista två veckorna ska jag ge mig på ett ankomstsamtal, läsa på om patientjournallagen och lite på sekretesslagen. Sen drar skolan igång igen och vi ska läsa medicinska grundkurs 2. Denna gång ska vi lära oss om läskiga sjukdomar. Kommer säkerligen att bli himlans intressant.
...................................................................................................................................................................................................................

Igår var det sista dagen på 2007. Jag kommer alldeles strax att berätta om vad som hände då. Först måste jag berätta vad som har hänt tidigare....
Vi har vart på "julbord" med familjen. I våran familj är vi liiite annorlunda. Vi äter till exempel inte julmat på julafton och det innebär att vi såklart inte äter julbord några veckor innna jul heller. I år ringde mamma och sa att vi skulle på ett hemligt julfirande. Vi skulle ha på oss kläder för att gå på en finare danslektion men vi skulle ina dansa. Sen skulle vi ha på oss bekväma skor för att orka stå i ca 2 timmar och sen skulle vi äta mat. Syster räknade snabbt ut att vi skulle spela Midigolf i Arboga. Och hon hade så rätt. Så vi spelade midigolf i två timmar och sen åt vi tacos. Det var faktiskt ganska svårt måste jag säga. Sami som har spelat golf tidigare i sitt liv tyckte att det var himla skoj.
image299
image300
image301

Det var alltså vårt julbord. Innan jul var det annars som vanligt, dock lite mer sressigt än vad det brukar vara. Jag och syster handlade julklappar och så och sen bakade jag och kompisen Susanna julgodis och här är resultatet.
image302
image303
Recept kan ni kolla på min andra blogg inom kort. Himlans gott var det.
Den 21 december var det helg i sthlm och hälsa på Katja för första gången. Hon bodde jättenära globen =) På fredagkvällen hade Sami match mot Hammarby så jag och Katja hade det mysigt och var och käkade på en riktigt trevlig restaurang som heter Vapiano. Riktigt gott, vi käkade pasta och drack vin. Sen var vi en sväng och tittade på matchen men det var så kallt så vi blev inte kvar så länge. På lördagen sen var jag och Sami och fikade på Wayne's coffé för det är tradition i juletider =) Sen shoppade vi lite julklappar i Saluhallen där det var sjuuukt mycket folk denna lördag före jul.
Lördag kväll var det julklappsbyte med tjejerna. Jag fick i mitt paket "Knäppgök".
image304
Söndag dag åker vi sen till Orsta för att fira jul. Det gick till som vanligt i princip... på morgonen den 24 december öppnade vi julklapparna. Vi köpte Guitar Hero 3 till bror. Det var roligt att spela =) Jag fick av Sami respengar så att vi ska kunna åka på semester i sommar och sen köpte han någon vecka innan jul en kamera till oss.
image305

Här är några bilder från julafton:
image306
image307
image308
image309
image310
image311
På julafton åt vi Fonduegryta till lunch, såå mycket bättre än julmat. Sen åkte vi till Samis farbror med fru och kusiner och hann fika två gånger innan vi åkte tillbaka till Orsta för att fika en tredje. Då följde Katja med också tillbaka. Vi spelade lite RappKalja och lite Guitar Hero.
Sen var det julklappsbyte igen och av Katja fick jag ett par ekologiska trosor som Anja har gjort, de var röda. Fina var de men jag vet inte om jag kommer att våga använda de för de var himla dyra!!
Sami fick Vännerboxen av sin syster och det blev han mycket glad över. Jag har glömt säga att Sami fick en Draught Master av mig, en bok om öl och smarta spiraler som man sätter på kablarna för att vara säker på att man drar ur rätt sladd.

På juldagen hade vi middag i Köping med tjejerna där jag och Katja hade gjort en god paj och vi drack vin och åt chips och pratade en massa skit =)
image312
image313
Annandag spenderades som vanligt med bandy först i nya ABB arena där jag och Katja var och kikade på Tillberga vd VSK tillsammans med 5700 andra västeråsare. Mycket folk var det men tyvärr en himla tråkig match. På eftermiddagen åkte vi sen till Orsta för att titta på när mamma, Sami och farmor käkar lutfisk och vi andra njuter av våran Tacos =) Jag vill avsluta skrivandet om jul genom att visa några bilder på de nya kattungarna som har anlänt.
image314
image315
image316

Kommentarer
Postat av: Katja

Oj vad vi har umgåtts mycket...hehe. Så du kollade på prislappen din fuling?? :o)

2008-01-01 @ 23:33:47
Postat av: Marion Eleonora

Ah, vad roligt med alla bilder! :)
Och kattungarna är ju så söta så jag tror jag smäller av....puttinutti

2008-01-02 @ 13:11:10
URL: http://www.marioneleonora.blogspot.com
Postat av: Jag själv (Pernilla)

Ja förlåt Katja, jag kunde inte låta bli att titta. Gissa om jag fick en chock. Jag var också nyfiken på och se vad att ekologiskt plagg kostar, om det är värt att köpa sånt. Få nog kanske bli när jag blir miljonär i såna fall =)

2008-01-02 @ 22:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0